Sofia Virta on vihreiden uusi puheenjohtaja Suomi 14.06.2023 Kuuntele uutinen Sofia Virta valittiin vihreiden uudeksi puheenjohtajaksi vihreiden puoluekokouksessa Seinäjoella viime viikolla.
Vesivoimalan pato räjähti Etelä-Ukrainassa Maailma 08.06.2023 Kuuntele uutinen Suuren vesivoimalan pato on räjähtänyt Etelä-Ukrainassa Nova Kahovkassa. Vesi tulvii kaduille ja taloihin. Tuhannet ihmiset ovat joutuneet jättämään kotinsa ja tarvitsevat apua.
Vakava junaonnettomuus Intiassa Maailma 05.06.2023 Kuuntele uutinen Intiassa tapahtui vakava junaonnettomuus viime viikon perjantaina. Juna ajoi väärälle raiteelle ja törmäsi toiseen junaan. Satoja ihmisiä kuoli ja tuhansia loukkaantui.
Maria Lund voitti suositun laulukilpailun Kulttuuri 02.06.2023 Kuuntele uutinen Maria Lund voitti suositun Tähdet tähdet -laulukilpailun. Kilpailun voittajan valitsi tv-studion yleisö. Laulukilpailun finaali oli 21. toukokuuta.
Hallitusneuvottelut ovat edenneet pitkälle Suomi 31.05.2023 Kuuntele uutinen Hallitusneuvottelut ovat edenneet pitkälle. Hallitusneuvottelujen vetäjä Petteri Orpo kertoo, että monet työryhmät ovat valmiit.
Selkovantaalainen sai Vuoden selväsanainen -palkinnon Suomi 30.05.2023 Kuuntele uutinen Vuoden selväsanainen on Selkovantaalainen-lehti. Palkinto jaettiin maanantaina selkokielen päivän tilaisuudessa Tampereella.
Kaurismäki palkittiin Cannesin elokuvajuhlilla Kulttuuri 30.05.2023 Kuuntele uutinen Elokuvaohjaaja Aki Kaurismäki palkittiin Cannesin elokuvajuhlilla. Kaurismäki sai kilpailun tuomariston palkinnon. Palkinto on elokuvajuhlien kolmanneksi tärkein.
Erdoğan jatkaa Turkin johdossa Maailma 29.05.2023 Kuuntele uutinen Recep Tayyip Erdoğan on voittanut Turkin presidentinvaalit. Erdoğan jatkaa Turkin johdossa seuraavat viisi vuotta.
Kanada voitti MM-kultaa Urheilu 29.05.2023 Kuuntele uutinen Kanada on jääkiekon tämän vuoden maailmanmestari. Kanada varmisti mestaruuden sunnuntaina. Suomi ei päässyt MM-kisojen mitalipeleihin.
Ranska kielsi lyhyet lentomatkat Viikon kuva 26.05.2023 Kuuntele uutinen Ranska kielsi lyhyet kotimaan lennot. Lyhyet lennot kiellettiin Ranskan valtion lailla, joka tuli voimaan tällä viikolla.
Iranilaiset kotiutuivat Suomeen Arki 25.05.2023 Kuuntele uutinen Iranilainen kuvajournalisti Adel Rezapour kuvasi Selkosanomiin iranilaisia ihmisiä, jotka ovat muuttaneet Suomeen. Adel Rezapour muutti Suomeen perheensä kanssa neljä vuotta sitten.
Aikuisen ADHD on vaikeus ja vahvuus Arki 23.05.2023 Kuuntele uutinen ADHD:n kolme yleisintä oiretta vaikeuttavat arkea. Arki on helpompaa, kun hyvinvoinnin perusasiat ovat kunnossa. Arjen sujumista voi lisäksi tukea monilla muilla tavoilla. Kun arki toimii hyvin, ADHD on lopulta vahvuus.
Yhdysvallat antaa lisää sotilaallista apua Ukrainalle Maailma 23.05.2023 Kuuntele uutinen Yhdysvallat antaa lisää sotilasapua Ukrainalle. Yhdysvallat antaa Ukrainalle aseita, ammuksia, tykistöä ja panssariajoneuvoja.
Afganistanin naisia sorretaan Maailma 23.05.2023 Kuuntele uutinen Afganistania johtaa nyt Taliban, joka ei anna naisten tehdä töitä avustusjärjestöissä. Avustusjärjestöt tarvitsevat työntekijöiksi myös afganistanilaisia naisia, koska miehet eivät voi auttaa esimerkiksi yksin asuvia naisia.
Starship tähtää Mars-planeetalle Maailma 23.05.2023 Kuuntele uutinen Elon Muskin avaruusyritys SpaceX laukaisi Starship-rakettinsa ensimmäistä kertaa huhtikuussa.
Intiassa on eniten ihmisiä Maailma 23.05.2023 Kuuntele uutinen Intiassa on nyt eniten ihmisiä maailmassa. Aiemmin eniten ihmisiä oli Kiinassa.
Olkiluoto 3 on valmis Suomi 22.05.2023 Kuuntele uutinen Olkiluodon ydinvoimalan kolmas reaktori eli Olkiluoto 3 on valmis. Se alkoi tuottaa sähköä täydellä teholla huhtikuussa.
Hallitusneuvottelut jatkuvat Suomi 19.05.2023 Kuuntele uutinen Hallitusneuvottelut jatkuvat. Puolueet neuvottelevat tällä viikolla verotuksesta. Hallitusneuvotteluja johtaa Petteri Orpo. Neuvottelut pidetään Säätytalolla Helsingissä.
Sanna Marin on New Yorkin yliopiston kunniatohtori Maailma 19.05.2023 Kuuntele uutinen Sanna Marin vihittiin keskiviikkona New Yorkin yliopiston kunniatohtoriksi. Marin puhui kuuluisalla Yankee Stadiumilla kymmenille tuhansille ihmisille.