Martti Ahtisaari on kuollut

Teksti: Petri Kiuttu, lähde STT
Kuva: Lehtikuva / Roni Rekomaa
Uutinen julkaistu: 16.10.2023

Presidentti Martti Ahtisaari on kuollut. Ahtisaari kuoli maanantaina 16. lokakuuta. Hän oli 86-vuotias.

Martti Ahtisaari toimi Suomen presidenttinä vuosina 1994–2000. Hän oli Suomen 10. presidentti.

Martti Ahtisaari toimi presidenttinä yhden kauden. Hän ei halunnut enää ehdolle vuonna 2000. Presidenttikautensa jälkeen Ahtisaari toimi rauhanneuvottelijana. Hän menestyi ja sai paljon kiitosta työstään.

Martti Ahtisaari vetäytyi julkisuudesta vuonna 2021. Hän sairasti Alzheimerin tautia.

Nobelin rauhanpalkinto vuonna 2008

Martti Ahtisaari sai Nobelin rauhanpalkinnon vuonna 2008.

Ahtisaari sanoi palkintojuhlissa, että rauha on tahdon asia. Ahtisaaren mielestä kaikki riidat voidaan ratkaista, jos on tahtoa.

– Sodat ovat seurausta ihmisten toimista.

Martti Ahtisaari oli naimisissa Eeva Ahtisaaren kanssa. Pariskunnalla on poika Marko Ahtisaari.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)