Puolukka on terveellinen luonnonmarja Arki 12.08.2026 Kuuntele uutinen Puolukka on viileän ilmaston varpukasvi, joka kasvaa koko Suomen alueella. Puolukka viihtyy monenlaisilla paikoilla, kuten valoisissa mäntymetsiköissä, kallioilla ja kosteilla soilla.
Naiset ovat Suomen suurimmat mitalitoivot EM-kisoissa Urheilu 10.08.2026 Kuuntele uutinen Yleisurheilun EM-kisat alkavat maanantaina 10. elokuuta. EM-kisat järjestetään Britannian Birminghamissa. Suomen joukkueessa on 65 urheilijaa.
Suomalaiset innostuivat poimimaan marjoja Viikon kuva 07.08.2026 Kuuntele uutinen Suomalaiset ovat innostuneet poimimaan marjoja. Marjayritysten mukaan suomalaisia myyjiä on kolme kertaa enemmän kuin viime vuonna. Kesällä ihmiset poimivat mustikoita, syksyllä kypsyvät puolukat.
Kesäteatteriin elokuussa Kulttuuri 05.08.2026 Kuuntele uutinen Suomessa on kesällä jopa satoja kesäteatteriesityksiä. Suosituin kesäteatterikausi on juhannuksesta heinäkuun loppuun. Esityksistä voi kuitenkin nauttia myös elokuussa. Suomenlinnan kesäteatterissa nähdään tänä kesänä Ryhmäteatterin näytelmä Missä kuljimme kerran.
Sisäministerit keskustelevat siirtolaisuudesta Maailma 04.08.2026 Kuuntele uutinen EU-maiden sisäministerit kokoontuvat tiistaina videokokoukseen, jossa käsitellään siirtolaistilannetta. Kymmeniä tuhansia ihmisiä saapui laittomasti Marokosta Espanjan Ceutaan viime viikolla.
Hyvää kesää! Suomi 03.07.2026 Kuuntele uutinen Selkosanomat toivottaa lukijoille oikein mukavaa kesää. Heinäkuussa lehti on tauolla, uusia juttuja julkaistaan elokuussa.
Yhteinen kieli yhdistää Kulttuuri 02.07.2026 Kuuntele uutinen Abdirahman Sugulle sai viime vuonna Folktingetin Pokkaruotsi-palkinnon. Hän sai palkinnon, koska hän käyttää rohkeasti ruotsin kieltä, vaikka se ei ole hänen äidinkielensä.
Hailuotoon pääsee nyt tietä pitkin Viikon kuva 01.07.2026 Kuuntele uutinen Hailuodon maayhteys on valmis. Hailuodon ja Oulunsalon välissä on pengertie ja Riutun silta. Meren päälle rakennettu pengertie on Suomen pisin.
Fuengirola on suomalaisten suosikki Maailma 30.06.2026 Kuuntele uutinen Monet suomalaiset lomailevat Espanjan Aurinkorannikolla Fuengirolassa. Jotkut viettävät koko talven Fuengirolan lämmössä.
Venezuelassa paha maanjäristys Maailma 26.06.2026 Kuuntele uutinen Venezuelassa oli keskiviikkona paha maanjäristys. Ainakin 235 ihmistä on kuollut ja 37 000 ihmistä on kadoksissa. Venezuelaan on julistettu hätätila.
Euroopassa on ennätyshelteet Viikon kuva 26.06.2026 Kuuntele uutinen Euroopassa on ennätyksellisen kuumaa. Ranskassa lämpötila on noussut tällä viikolla yli 40 asteeseen. Turistikohteita on suljettu ja alkoholin myyntiä rajoitettu.
Hallitus kiistelee järjestöjen avustuksista Suomi 25.06.2026 Kuuntele uutinen Hallitus riitelee järjestöjen rahoituksesta. Sosiaali- ja terveysministeri Wille Rydman esitteli uudet jakoperusteet, joita ei ole sovittu yhdessä. Pääministeri Petteri Orpo sanoo, että hallitus sopii perusteet uudelleen.
Suomalaiset haluavat matkustaa lomalla uusiin paikkoihin Suomi 25.06.2026 Kuuntele uutinen Suomalaisilla on tapana suunnitella lomansa ajoissa. He haluavat löytää hyvän ja sopivan kohteen. Monille tärkeitä ovat uudet kokemukset, ruoka ja paikallinen kulttuuri.
Lehtokotilo on haitallinen tuholainen Arki 23.06.2026 Kuuntele uutinen Suomen luonnossa elää useita kotilolajeja. Jotkut ovat harmittomia, mutta esimerkiksi lehtokotilo on haitallinen puutarhassa.
Britannian pääministeri Keir Starmer eroaa Maailma 22.06.2026 Kuuntele uutinen Britannian pääministeri vaihtuu. Britannian pääministeri Keir Starmer kertoi maanantaina, että hän eroaa. Starmer eroaa, koska hänellä ei ole enää luottamusta pääministerin tehtävään.
Mukavaa juhannusta! Suomi 18.06.2026 Kuuntele uutinen Tällä viikolla vietetään juhannusta. Juhannus on keskikesän ja yöttömän yön juhla. Perjantaina 19.6. on juhannusaatto. Lauantaina 20.6. on juhannuspäivä.
Mökkeily kiinnostaa edelleen suomalaisia Suomi 17.06.2026 Kuuntele uutinen Mökkeily on edelleen monelle tärkeää, mutta se on vähentynyt. Kiireinen arki, pitkät matkat ja nousseet hinnat vaikuttavat mökkeilyyn.
Luonto on lähellä Turun saaristossa Suomi 16.06.2026 Kuuntele uutinen Turun saaristossa liikkuu joka kesä paljon matkailijoita, mökkeilijöitä ja veneilijöitä. Syksyllä saaristo hiljenee. Monilla saarilla asutaan kuitenkin ympäri vuoden.
Kiinassa ajatellaan kauas tulevaisuuteen Maailma 11.06.2026 Kuuntele uutinen Teppo Turkki on Aasian asiantuntija ja neuvonantaja. Hän tuntee erityisesti Itä-Aasian hyvin. Hän on asunut Itä-Aasiassa 15 vuotta ja työskennellyt Taiwanissa Suomen edustajana.
Maailman suurin urheilutapahtuma alkaa Urheilu 10.06.2026 Kuuntele uutinen Jalkapallon MM-kisat alkavat 11. kesäkuuta. MM-kisoissa pelataan 104 ottelua. Kisat ovat maailman suurin urheilutapahtuma.