Mökkeily kiinnostaa edelleen suomalaisia Suomi 17.06.2026 Kuuntele uutinen Mökkeily on edelleen monelle tärkeää, mutta se on vähentynyt. Kiireinen arki, pitkät matkat ja nousseet hinnat vaikuttavat mökkeilyyn.
Luonto on lähellä Turun saaristossa Suomi 16.06.2026 Kuuntele uutinen Turun saaristossa liikkuu joka kesä paljon matkailijoita, mökkeilijöitä ja veneilijöitä. Syksyllä saaristo hiljenee. Monilla saarilla asutaan kuitenkin ympäri vuoden.
Kiinassa ajatellaan kauas tulevaisuuteen Maailma 11.06.2026 Kuuntele uutinen Teppo Turkki on Aasian asiantuntija ja neuvonantaja. Hän tuntee erityisesti Itä-Aasian hyvin. Hän on asunut Itä-Aasiassa 15 vuotta ja työskennellyt Taiwanissa Suomen edustajana.
Maailman suurin urheilutapahtuma alkaa Urheilu 10.06.2026 Kuuntele uutinen Jalkapallon MM-kisat alkavat 11. kesäkuuta. MM-kisoissa pelataan 104 ottelua. Kisat ovat maailman suurin urheilutapahtuma.
Raparperi on alkukesän herkku Arki 09.06.2026 Kuuntele uutinen Raparperi kypsyy jo keväällä ja sitä kasvaa usein puutarhoissa ja pihoilla Suomessa.
Itä-Suomea ei saa unohtaa Pääkirjoitus 05.06.2026 Kuuntele uutinen Itä-Suomi joutui hankalaan asemaan sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Suomen itäraja on ollut kiinni yli kaksi vuotta. Samalla Itä-Suomesta katosivat matkailijat ja työpaikat.
Eero Nelimarkka maalasi Etelä-Pohjanmaan maisemia ja ihmisiä Kulttuuri 04.06.2026 Kuuntele uutinen Ateneumissa on näyttely taiteilija Eero Nelimarkasta. Esillä on maalauksia, piirustuksia ja valokuvia. Näyttely auttaa ymmärtämään, millainen taiteilija Nelimarkka oli ja miten hän näki maailman.
Suomessa riistetään ulkomaalaisia työntekijöitä Suomi 03.06.2026 Kuuntele uutinen Jotkut työnantajat hyväksikäyttävät eli kohtelevat väärin ulkomaisia työntekijöitä Suomessa. Ulkomaalaisten työntekijöiden hyväksikäyttö on iso ongelma.
Metsissä kasvoi saniaisia jo kauan sitten Arki 02.06.2026 Kuuntele uutinen Saniaiset kuuluvat ikivanhaan kasviryhmään, samaan ryhmään kuuluvat myös kortteet ja liekokasvit. Aikojen kuluessa saniaiset ovat menestyneet hyvin eri puolilla maailmaa.
Arkeologit tekevät kaivauksia Turussa Suomi 01.06.2026 Kuuntele uutinen Arkeologit tekevät kaivauksia Turun keskustassa. Kaivauksissa on löytynyt keramiikkaa ja vanhoja kolikoita.
Koululaisten kesälomat alkavat Viikon kuva 29.05.2026 Kuuntele uutinen Koululaiset aloittavat kesäloman lauantaina 30. toukokuuta. Myös ylioppilaat juhlivat lauantaina. Tänä keväänä valmistuu yli 26 000 ylioppilasta.
Leijonat taistelee MM-mitaleista Urheilu 29.05.2026 Kuuntele uutinen Suomen miesten jääkiekkomaajoukkue eli Leijonat taistelee MM-mitaleista. Leijonat selvisi välieriin, kun se voitti torstaina Tšekin.
PSG ja Arsenal pelaavat Mestarien liigan finaalissa Urheilu 29.05.2026 Kuuntele uutinen PSG ja Arsenal pelaavat miesten jalkapallon Mestarien liigan finaalissa. PSG on hallitseva mestari. PSG voitti Mestarien liigan vuosi sitten.
Unkari palaa yhteistyöhön EU:n kanssa Maailma 28.05.2026 Kuuntele uutinen Viktor Orbánin ja Fidesz-puolueen valtakausi päättyi Unkarissa. Unkarin uusi pääministeri Petér Magyar lupaa, että hän tekee yhteistyötä EU:n kanssa.
Pohjamaalla harjoitellaan itsenäisyyttä ja opetellaan työelämään Suomi 27.05.2026 Kuuntele uutinen Keski-Pohjanmaan kansanopistossa Kälviällä on opiskelumahdollisuuksia myös erityisryhmille. Erityisryhmien opintolinjat on tarkoitettu opiskelijoille, jotka tarvitsevat tukea arjessa ja oppimisessa.
Opetusministeriö haluaa siirtää kesälomia Suomi 26.05.2026 Kuuntele uutinen Opetusministeri Anders Adlercreutz ehdottaa, että koululaisten kesäloman ajankohtaa siirretään. Opetusministeri perustelee siirtoa sillä, että se parantaa perheiden hyvinvointia.
Helsingin Kalasataman kerrostalossa tulipalo Suomi 25.05.2026 Kuuntele uutinen Helsingin Kalasataman kerrostalopalo sai alkunsa ehkä parvekkeen kaasugrillistä. Tulipalo vaurioitti kerrostaloa pahasti. Kerrostalo on käyttökiellossa.
Robotit juoksivat kilpaa Kiinassa Viikon kuva 22.05.2026 Kuuntele uutinen Kiinan pääkaupungissa Pekingissä järjestettiin juoksukilpailu roboteille ja ihmisille huhtikuussa. Robotit ja ihmiset juoksivat puolimaratonin. Robotti voitti kilpailun.
Turkuun tulee raitiotie Suomi 21.05.2026 Kuuntele uutinen Turku saa raitiovaunun eli ratikan. Reitti kulkee Turun satamasta Varisssuolle. Raitiovaunuliikenne käynnistyy aikaisintaan vuonna 2033. Ratikka liikennöi Turussa viimeksi vuonna 1972.
Tšernobylin onnettomuudesta 40 vuotta Maailma 21.05.2026 Kuuntele uutinen Tšernobylin ydinvoimala räjähti 40 vuotta sitten. Onnettomuus on pahin ydinvoimalalle sattunut turma. Tšernobyl on nykyisen Ukrainan alueella.