Sote-järjestöjen avustukset laskevat Suomi 18.08.2026 Kuuntele uutinen Hallitus leikkaa eli vähentää sote-järjestöjen avustuksia huomattavasti. Hallitus vähentää järjestöjen avustuksia 84 miljoonaa euroa vuonna 2027.
Alko laajentaa myymälöiden aukioloa Suomi 18.08.2026 Kuuntele uutinen Alko laajentaa myymälöiden sunnuntain aukioloa. Alkon mukaan asiakkailta on tullut hyvää palautetta sunnuntain aukiolosta, joten Alko laajentaa sunnuntain aukioloa uusiin myymälöihin.
Suomen talous kasvaa Suomi 17.08.2026 Kuuntele uutinen Suomen talous on alkanut kasvaa. Vielä alkuvuodesta talousennusteet olivat synkkiä. Ekonomistit eli taloustieteilijät sanovat kuitenkin nyt, että Suomen talous kasvaa ensi vuonna 2 prosenttia.
Alisa Vainio voitti EM-kultaa maratonilla Urheilu 17.08.2026 Kuuntele uutinen Alisa Vainio on maratonjuoksun Euroopan mestari. Vainio voitti kultaa sunnuntaina yleisurheilun EM-kisoissa. Vainio hallitsi maratonkilpailua alusta saakka.
Suomelle kultaa ja hopeaa EM-kisoissa Urheilu 14.08.2026 Kuuntele uutinen Moukarinheittäjä Silja Kosonen voitti kultaa ja seiväshyppääjä Wilma Heltelä hopeaa Birminghamin EM-kisoissa Isossa-Britanniassa.
Suomesta löytyi sikaruttoa Viikon kuva 13.08.2026 Kuuntele uutinen Suomesta löytyi heinäkuun lopussa afrikkalaista sikaruttoa. Suomen itärajan läheltä Virolahdelta löytyi kuolleita villisikoja, jotka olivat kuolleet sikaruttoon.
Puolukka on terveellinen luonnonmarja Arki 12.08.2026 Kuuntele uutinen Puolukka on viileän ilmaston varpukasvi, joka kasvaa koko Suomen alueella. Puolukka viihtyy monenlaisilla paikoilla, kuten valoisissa mäntymetsiköissä, kallioilla ja kosteilla soilla.
Naiset ovat Suomen suurimmat mitalitoivot EM-kisoissa Urheilu 10.08.2026 Kuuntele uutinen Yleisurheilun EM-kisat alkavat maanantaina 10. elokuuta. EM-kisat järjestetään Britannian Birminghamissa. Suomen joukkueessa on 65 urheilijaa.
Suomalaiset innostuivat poimimaan marjoja Viikon kuva 07.08.2026 Kuuntele uutinen Suomalaiset ovat innostuneet poimimaan marjoja. Marjayritysten mukaan suomalaisia myyjiä on kolme kertaa enemmän kuin viime vuonna. Kesällä ihmiset poimivat mustikoita, syksyllä kypsyvät puolukat.
Kesäteatteriin elokuussa Kulttuuri 05.08.2026 Kuuntele uutinen Suomessa on kesällä jopa satoja kesäteatteriesityksiä. Suosituin kesäteatterikausi on juhannuksesta heinäkuun loppuun. Esityksistä voi kuitenkin nauttia myös elokuussa. Suomenlinnan kesäteatterissa nähdään tänä kesänä Ryhmäteatterin näytelmä Missä kuljimme kerran.
Sisäministerit keskustelevat siirtolaisuudesta Maailma 04.08.2026 Kuuntele uutinen EU-maiden sisäministerit kokoontuvat tiistaina videokokoukseen, jossa käsitellään siirtolaistilannetta. Kymmeniä tuhansia ihmisiä saapui laittomasti Marokosta Espanjan Ceutaan viime viikolla.
Hyvää kesää! Suomi 03.07.2026 Kuuntele uutinen Selkosanomat toivottaa lukijoille oikein mukavaa kesää. Heinäkuussa lehti on tauolla, uusia juttuja julkaistaan elokuussa.
Yhteinen kieli yhdistää Kulttuuri 02.07.2026 Kuuntele uutinen Abdirahman Sugulle sai viime vuonna Folktingetin Pokkaruotsi-palkinnon. Hän sai palkinnon, koska hän käyttää rohkeasti ruotsin kieltä, vaikka se ei ole hänen äidinkielensä.
Hailuotoon pääsee nyt tietä pitkin Viikon kuva 01.07.2026 Kuuntele uutinen Hailuodon maayhteys on valmis. Hailuodon ja Oulunsalon välissä on pengertie ja Riutun silta. Meren päälle rakennettu pengertie on Suomen pisin.
Fuengirola on suomalaisten suosikki Maailma 30.06.2026 Kuuntele uutinen Monet suomalaiset lomailevat Espanjan Aurinkorannikolla Fuengirolassa. Jotkut viettävät koko talven Fuengirolan lämmössä.
Venezuelassa paha maanjäristys Maailma 26.06.2026 Kuuntele uutinen Venezuelassa oli keskiviikkona paha maanjäristys. Ainakin 235 ihmistä on kuollut ja 37 000 ihmistä on kadoksissa. Venezuelaan on julistettu hätätila.
Euroopassa on ennätyshelteet Viikon kuva 26.06.2026 Kuuntele uutinen Euroopassa on ennätyksellisen kuumaa. Ranskassa lämpötila on noussut tällä viikolla yli 40 asteeseen. Turistikohteita on suljettu ja alkoholin myyntiä rajoitettu.
Hallitus kiistelee järjestöjen avustuksista Suomi 25.06.2026 Kuuntele uutinen Hallitus riitelee järjestöjen rahoituksesta. Sosiaali- ja terveysministeri Wille Rydman esitteli uudet jakoperusteet, joita ei ole sovittu yhdessä. Pääministeri Petteri Orpo sanoo, että hallitus sopii perusteet uudelleen.
Suomalaiset haluavat matkustaa lomalla uusiin paikkoihin Suomi 25.06.2026 Kuuntele uutinen Suomalaisilla on tapana suunnitella lomansa ajoissa. He haluavat löytää hyvän ja sopivan kohteen. Monille tärkeitä ovat uudet kokemukset, ruoka ja paikallinen kulttuuri.
Lehtokotilo on haitallinen tuholainen Arki 23.06.2026 Kuuntele uutinen Suomen luonnossa elää useita kotilolajeja. Jotkut ovat harmittomia, mutta esimerkiksi lehtokotilo on haitallinen puutarhassa.