Sivu: 146 / 242 Artikkelit 2901 - 2920 Yhteensä 4824 artikkelia

Pääkirjoitus: Onnea 100-vuotias Viro!

Viime vuonna Suomi juhli 100-vuotista itsenäisyyttään. Nyt on Viron vuoro. Viro itsenäistyi vuonna 1918. Viro on Suomen läheinen sukulaiskansa. Viron kieli ja suomen kieli ovat sukulaiskieliä. Kummallakin kielellä on juuret samassa suomalais-ugrilaisessa kieliperheessä. Myös historiassa Suomella ja Virolla on yhteisiä kokemuksia. Suomi ja Viro olivat kumpikin kauan Venäjän vallan alla. … Lue lisää artikkelista

Pääkirjoitus: Sisällissota alkoi sata vuotta sitten

Tammikuussa vuonna 1918 alkoi Suomessa sisällissota. Sodassa valkoiset ja punaiset taistelivat toisiaan vastaan. Valkoiset edustivat hallitusta ja rikkaampaa väestöä. Valkoiset olivat esimerkiksi porvareita ja tehtaanomistajia. Punaiset taas olivat köyhempää väestöä. He olivat työläisiä ja torppareita eli vuokraviljelijöitä. Sota kesti toukokuuhun asti. Lopulta valkoiset voittivat sisällissodan. Sota on aina surullinen asia. … Lue lisää artikkelista