Krimin ja Venäjän välille valmistui silta

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 23.05.2018

Venäjä avasi viime viikolla sillan Krimin niemimaan ja Venäjän välille. Uusi silta on Euroopan pisin.

Silta on melkein 20 kilometriä pitkä. Silta parantaa huomattavasti liikenneyhteyksiä Venäjältä Krimin niemimaalle.

Venäjän presidentti Vladimir Putin avasi uuden sillan. Putin ajoi ensimmäisen auton sillan yli.

Putin valittiin neljännelle presidenttikaudelleen 7. toukokuuta. Putin johtaa Venäjää ainakin vuoteen 2024 saakka.

Venäjä valtasi Krimin niemimaan Ukrainalta vuonna 2014. Ukraina, Euroopan unioni ja Yhdysvallat ovat sitä mieltä, että Venäjä valtasi Krimin laittomasti. Ukrainan mukaan uusi silta on laiton. Krimin valtaus aiheutti Venäjän vastaisia kauppapakotteita. Pakotteet ovat yhä voimassa. Venäjän mielestä Krim kuuluu historiallisesti sille.

Lähteet HS, Dagens Industri

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste