Sivu: 153 / 242 Artikkelit 3041 - 3060 Yhteensä 4824 artikkelia

Pääkirjoitus: Nuoret lukevat vähemmän kuin ennen

Yhä useammalle nuorelle lukeminen on vaikeaa. Etenkin pojat lukevat nykyisin vähemmän kuin ennen. Se huolestuttaa opettajia ja vanhempia. Oikeastaan se huolestuttaa kaikkia suomalaisia. Miten nuoret selviävät opiskelusta, jos heillä on heikko lukutaito? Entä miten he selviävät työelämässä? Koulussa lukeminen kuuluu äidinkielen opintoihin. Äidinkielen opettajat sanovat, että nuoret lukevat kyllä lyhyitä … Lue lisää artikkelista

Pääkirjoitus: Moni nainen on ammatiltaan mies

Suomen kielessä on monia ammattinimiä, joiden loppuosa on sana mies. Esimerkiksi palomies, virkamies ja puhemies. Moni nainen on siis ammatiltaan tai arvonimeltään jonkinlainen mies. Esimerkiksi Maria Lohela on eduskunnan puhemies vaikka hän on nainen. Tällaiset miesammatit ovat ongelma tasa-arvolle. Monet tutkijat ovat jo vuosikausia arvostelleet tällaisia ammattinimiä. He ovat myös … Lue lisää artikkelista