Fleece on vuoden turhake

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 20.12.2017

Fleecekangas on vuoden turhake. Suomen Luonto -lehti valitsee joka vuosi tavaran, jota kukaan ei tarvitse. Sitä kutsutaan turhakkeeksi.

Fleecekangas valittiin turhakkeeksi, koska siitä vapautuu hyvin pieniä muovipalasia eli mikromuovia, kun se pestään. Suomen ympäristökeskuksen mukaan fleecetakista irtoaa pesussa jopa 200 000 pientä muovipalasta. Muovipalaset kulkevat jäteveden mukana vesistöihin.

Muutkin kankaat voivat olla haitallisia luonnolle. Myös softshell-kankaista irtoaa mikromuovia. Softshell-kangasta käytetään urheilu- ja ulkoiluvaatteissa.

Lukijat ehdottavat joka vuosi Suomen luonto -lehdelle useita ehdokkaita vuoden turhakkeeksi.

Lähde Suomen Luonto.fi

Yksi kommentti artikkeliin ”Fleece on vuoden turhake”

  1. Olen aivan päinvastaista mieltä Fleece kangas on minusta ehdottomasti vuoden hyödyke ,koska siitä on helppo pukea päälle verrattuna esim kireisiin vetoketju yms vaatteisiin nähden . Minusta vuoden turhake on ilmapallot ja raketit .

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)