Koululaisten kesälomat alkavat

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Ylioppilastutkinto, STT
Kuva: Lehtikuva / Heikki Saukkomaa
Uutinen julkaistu: 29.05.2026

Koululaiset aloittavat kesäloman lauantaina 30. toukokuuta. Myös ylioppilaat juhlivat lauantaina. Tänä keväänä valmistuu yli 26 000 ylioppilasta.

Lukuvuosi päättyy peruskouluissa, lukioissa ja ammattikouluissa.

Tänä keväänä valmistuu 26 500 uutta ylioppilasta. Ylioppilaita valmistuu 1 100 enemmän kuin keväällä 2025.

Ylioppilastutkintolautakunnan mukaan uusia ylioppilaita valmistuu syksyllä lisää.

Koulujen päättäjäisiä juhlitaan viikonloppuna hiukan epävakaassa säässä. Ilmatieteen laitoksen mukaan suuressa osassa Suomea on pilvistä ja poutaa eli ei sada. Myös perinteinen Suvivirsi kaikuu edelleen monien koulujen juhlissa.

Lämpötila on lauantaina Suomen pohjois- ja keskiosissa noin 15 astetta. Etelä-Suomessa on ehkä 18 astetta.

Koulut alkavat monissa peruskouluissa ja lukioissa elokuun toisella viikolla.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)