YK pääsi sopuun valtamerien suojelusta

Teksti: Selkosanomat, lähteet Yle, STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 08.03.2023

Yhdistyneet kansakunnat eli YK on sopinut valtamerien suojelusta. 30 prosenttia avomerialueista muutetaan suojelualueiksi.

YK neuvotteli 15 vuoden ajan valtamerien suojelusta. Nyt YK:n jäsenmaat ovat päässeet sopuun suojeluohjelmasta.

30 prosenttia eli vajaa kolmannes maailman avomerialueista muutetaan suojelukohteiksi. Avomerialueet muutetaan suojelukohteiksi vuoteen 2030 mennessä.

Suojelun tarkoituksen on suojella valtamerien herkkää ekosysteemiä. Jopa suuri osa valtamerien ekosysteemistä uhkaa tuhoutua.

YK:n sopimus auttaa paljon merien suojelua. Sopimus on merkittävä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)