Trump muuttaa Ontario­järven nimen

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, HS
Kuva: Lehtikuva / AFP / Jim Watson
Uutinen julkaistu: 28.08.2026

Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump määräsi torstaina, että Ontariojärven nimi vaihdetaan Amerikkajärveksi. Trump muuttaa järven nimen, koska hän on suuttunut Kanadalle.

Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump allekirjoitti torstaina määräyksen, jolla Ontariojärven nimi muutetaan Amerikkajärveksi. Trumpin mukaan järven nimi muuttui heti.

Presidentti Trump suuttui Kanadalle, koska Kanada ei suostunut Yhdysvaltojen vaatimuksiin. Tämä johti kauppasotaan ja esimerkiksi korkeisiin tullimaksuihin.

Ontariojärvi kuuluu Pohjois-Amerikan Isoihinjärviin. Järvi sijaitsee Yhdysvaltojen ja Kanadan rajalla.  Järven rannalla on Kanadan suurin kaupunki Toronto. Ontariojärvi sai nimensä alkuperäiskansan huronien kielen mukaan. Järven nimi tarkoittaa kaunista vettä. Kanada on Yhdysvaltojen pohjoinen naapurimaa. Maiden suhteet ovat perinteisesti olleet läheiset.

Presidentti Trump määräsi vuonna 2025, että Meksikonlahden nimi vaihdetaan Amerikanlahdeksi.

– Nyt meillä on lahti ja järvi. Tarvitsemme enää valtameren, joten ehkä muutamme Atlantin tai Tyynenmeren nimen. Ehkä molempien nimi muuttuu, Trump sanoi torstaina Valkoisen talon tiedotustilaisuudessa Washingtonissa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)