Ruokavirasto on kieltänyt Virolahdella löytöpaikan lähellä sienestyksen ja marjastuksen. Alueella ei myöskään saa tehdä metsätöitä tai ulkoiluttaa koiraa. Kiellon tarkoitus on se, että tauti ei leviä muualle Suomeen.
Myös sianlihan vienti Suomesta ulkomaille loppui välittömästi.
Suomen villisiat tulevat Venäjältä. Itärajan aita ei estä täysin niiden tuloa.
Afrikkalainen sikarutto on vakava tauti. Sikarutto leviää helposti. Sikarutto ei tartu ihmiseen, mutta se tappaa villisian tai sian. Sikarutto on vakava uhka myös Suomen sikaloille.
Afrikkalaista sikaruttoa ei ole aiemmin ollut Suomessa.
