Suomalaiset innostuivat poimimaan marjoja

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva / Jade Silpo
Uutinen julkaistu: 07.08.2026

Suomalaiset ovat innostuneet poimimaan marjoja. Marjayritysten mukaan suomalaisia myyjiä on kolme kertaa enemmän kuin viime vuonna. Kesällä ihmiset poimivat mustikoita, syksyllä kypsyvät puolukat.

Metsämarjojen kauppa on nyt vilkasta. Monet poimijat vievät marjat marjayrityksille, jotka maksavat marjoista. Poimijat saavat marjoista hyvän hinnan. Marjayritykset maksavat mustikasta 4,5 euroa litralta. Se on 3 euroa enemmän kuin vuonna 2025. Jos on oikein ahkera poimija, voi marjoista saada jopa 200–300 euroa päivässä.

Suomalaisten innostus luonnonmarjojen poimintaan johtuu osittain siitä, ettei Suomeen tullut tänä vuonna paljon ulkomaisia poimijoita. Suomeen tuli tänä kesänä 123 ulkomaista poimijaa. Aiemmin Suomessa oli tuhansia ulkomaisia poimijoita.

Marjakauppaa käydään paljon myös internetissä eli verkossa. Suosittu kauppapaikka on Tori.fi. Verkkoon on perustettu myös sivustoja, jotka keskittyvät marjanmyyntiin. Yksi sivusto on marjanetti.fi. Ihmiset myyvät marjoja myös sosiaalisen median eli somen alustoilla, kuten Facebookin ryhmissä.

Mustikkaa metsässä Päijät-Hämeen Kärkölässä 5.8. Kuva Lehtikuva / Roni Rekomaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)