Palvelut uudistetaan, jotta ihmiset saisivat parempia palveluita nopeammin. Kunnat ovat hoitaneet palvelut tähän saakka. Tulevaisuudessa hyvinvointialueet järjestävät nämä palvelut. Helsinki järjestää palvelut myös tulevaisuudessa itsenäisesti.
Sosiaali- ja terveyspalvelut uudistetaan
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 24.01.2022
Aluevaaleissa valittiin aluevaltuustot. Valtuustot päättävät sosiaali- ja terveyspalveluiden eli sotepalveluiden uudistuksista.

Aluevaltuustot päättävät esimerkiksi terveyskeskuksien palveluista. Terveyskeskusten toiminta laajenee hyvinvointialueilla. Joillakin alueilla niitä kutsutaan hyvinvointikeskuksiksi. Tavoite on, että asiakas saa kaikki palvelut yhdellä käynnillä. Kuvassa on lääkäri Kajaanissa.