Sadat ihmiset etsivät jälleen Loch Nessin hirviötä Skotlannissa

Teksti: Petri Kiuttu, lähde STT
Kuva: Lehtikuva / AFP / Andy Buchanan
Uutinen julkaistu: 29.08.2023

Sadat ihmiset kokoontuivat viime viikonloppuna Skotlantiin Loch Ness -järvelle. Ihmiset etsivät Loch Nessin järven kuuluisaa hirviötä.

Skotlannissa alkoi viime viikonloppuna laaja etsintä, jonka tarkoituksena on löytää hirviö. Etsinnän kohteena on Loch Nessin hirviö. Loch Nessin hirviö sai 1940-luvulla lempinimen Nessie.

Etsintään osallistuu satoja ihmisiä, jotka ovat tulleet Skotlantiin ympäri maailmaa. Etsijät käyttävät apunaan drone-lennokkeja ja kaikuluotaimia. Viimeisin suuri etsintä oli vuonna 1972.

Loch Nessin hirviö mainitaan vanhoissa kirjoituksissa jo keskiajalla. Vanhoissa kirjoituksissa kerrotaan vesipedosta, joka elää Loch Nessin järvessä. Ensimmäisen kerran hirviö mainitaan kirjoitetussa tekstissä vuonna 565. Irlantilainen munkki kirjoitti silloin elämäkertaansa hirviöstä, joka oli hyökännyt uimarin kimppuun.

Loch Nessin järven asukkaat, tutkijat ja vierailijat ovat kiistelleet jo kauan siitä, onko hirviö olemassa. Vuonna 2018 kansanvälinen tutkijaryhmä sanoi, että järvessä ei elä suuria eläimiä.

Kaunis ja hiukan pelottava Loch Ness houkuttelee joka vuosi paljon matkailijoita. Skotlanti tienaa hirviömatkailulla joka vuosi jopa miljoonia puntia.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)