Ranskassa on suuria mielenosoituksia

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, HS
Kuva: Lehtikuva / AFP / Thomas Samson
Uutinen julkaistu: 21.03.2023

Ranskassa on suuria mielenosoituksia, mellakoita ja levottomuuksia. Mielenosoittajat eivät hyväksy suunnitelmaa siitä, että eläkeikää nostetaan.

Mielenosoitukset ovat jatkuneet Ranskassa melkein viikon. Ranskalaiset osoittavat mieltään sitä vastaan, että Ranskan hallitus aikoo nostaa eläkeikää. Myös Ranskan ammattiyhdistysliike vastustaa uudistusta.

Viime viikonlopun jälkeen mielenosoitukset ovat muuttuneet mellakoiksi. Ranskan poliisi otti kiinni sunnuntaina ja maanantaina 100 mellakoijaa.

Ihmiset osoittavat mieltään esimerkiksi Ranskan pääkaupungissa Pariisissa, Dijonissa ja Strasbourgissa.

Ranskaan on tulossa laajoja lakkoja. Julkinen liikenne pysähtyy torstaina kokonaan lakon takia.

Ranskan presidentti Emmanuel Macron ja hallitus sanovat, että eläkeuudistus on pakko tehdä. Mielipidemittausten mukaan suuri osa ranskalaisista vastustaa eläkeuudistusta.

Yksi kommentti artikkeliin ”Ranskassa on suuria mielenosoituksia”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)