Vaalipäivä on sunnuntaina

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva / Markku Ulander
Uutinen julkaistu: 26.01.2024

Presidentinvaalien ensimmäinen äänestyskierros on tämän viikon sunnuntaina 28. tammikuuta. Presidentinvaaleissa on yhdeksän ehdokasta.

Jos joku ehdokkaista saa yli 50 prosentin kannatuksen, hänet valitaan presidentiksi. Jos kukaan ehdokkaista ei saa yli 50 prosentin kannatusta ensimmäisellä äänestyskierroksella, järjestetään toinen äänestys. Toiselle kierrokselle pääsee kaksi suosituinta ehdokasta. Toisen kierroksen vaalipäivä on sunnuntaina 11. helmikuuta.

Yhdeksän ehdokasta

Presidentinvaleissa on yhdeksän ehdokasta. Ehdolla on kuusi miestä ja kolme naista. Ehdokkaat ovat puolueiden tai valitsijayhdistysten ehdokkaita.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)