Pääministeri Petteri Orpo vieraili Kiinassa

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva / Suomen suurlähetystö / Janna Laine
Uutinen julkaistu: 29.01.2026

Suomen pääministeri Petteri Orpo vieraili tällä viikolla Kiinassa. Orpo tapasi vierailullaan Kiinan presidentin Xi Jinpingin. Vierailun tarkoitus on edistää Suomen ja Kiinan kauppaa.

Petteri Orpo ja Kiinan presidentti eivät keskustelleet Kiinan suhteesta Venäjään. Tapaaminen oli siis muodollinen ja kohtelias. Kiina ei ole tuominnut Venäjän hyökkäystä Ukrainaan.

Pääministeri Orpo vieraili myös Pekingin Kielletyssä kaupungissa. Historiallinen alue on täynnä palatseja. Kielletty kaupunki oli Kiinan keisarien asuinpaikka ja poliittisen elämän keskus.

Orpon mukana vierailulla on suomalaisten yritysten edustajia. Orpo tapasi vierailullaan myös pääministeri Li Qiangin, kansankongressin puhemiehen Zhao Lejin ja Kiinan kauppaministerin Wang Wentaonin.

Suomen pääministeri vieraili Kiinassa edellisen kerran vuonna 2017. Juha Sipilä tapasi silloin Kiinan johtoa. Presidentti Alexander Stubb oli valtiovierailulla Kiinassa lokakuussa 2024. Eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho vieraili Kiinassa vuosi sitten.

Pääministeri Orpon vierailu päättyi keskiviikkona.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)