Opiskelijat valtasivat Helsingin yliopiston

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, HS
Kuva: Lehtikuva / Jussi Nukari
Uutinen julkaistu: 29.09.2023

Opiskelijat ovat vallanneet Helsingin yliopiston päärakennuksen aulan. Mielenosoitus on jatkunut jo 11 päivää.

Opiskelijat valtasivat Helsingin yliopiston päärakennuksen 18. syyskuuta. Valtaus jatkuu edelleen.

Opiskelijat osoittavat mieltään, koska hallitus aikoo leikata opiskelun rahoitusta. Hallitus aikoo vähentää esimerkiksi opintotukea ja asumistukea. Opiskelijat aikovat jatkaa mielenosoitusta niin kauan, että heidän mielipidettään kuunnellaan.

Presidentti Sauli Niinistö vieraili yliopiston päärakennuksessa torstaina. Niinistö oli yliopistolla, koska hän osallistui Maanpuolustusyhdistyksen tilaisuuteen. Niinistö vastasi tilaisuuden jälkeen opiskelijoiden kysymyksiin.

Opiskelijoiden mielenosoitukset ovat levinneet myös Suomen muihin kaupunkeihin ja muihin oppilaitoksiin.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)