Mielenosoituksia Iranin naistenoikeuksien puolesta

Teksti: Selkosanomat, lähde STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 27.09.2022

Koko maailmassa järjestetään paljon mielenosoituksia Iranin naistenoikeuksien puolesta. Suomessa ainakin Helsingissä ja Oulussa järjestettiin mielenosoitukset viime viikonloppuna.

Mielenosoittajat vastustavat Iranin politiikkaa, joka ei kunnioita naisten oikeuksia. Mielenosoittajat vaativat oikeutta Mahsa Aminille. Amini oli 22-vuotias nuori kurdinainen, joka asui Iranin pääkaupungissa Teheranissa. Hän kuoli poliisiväkivallan takia. Polisi kohteli naista väkivaltaisesti, koska tämän huivi oli puettu väärin.

Myös Iranissa on järjestetty mielenosoituksia, joissa iranilaiset vastustavat poliisiväkivaltaa ja ihmisten tappamista ja kiduttamista. Mielenosoituksissa on kuollut ainakin 76 ihmistä  ja pidätetty yli 1 200 ihmistä. Mielenosoitukset ovat jatkuneet jo kymmenen päivää. Iranin poliisi ja turvallisuuspalvelu ovat ampuneet mielenosoittajia.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)