Mielenilmaus tasa-arvon ja naisten oikeuksien puolesta

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Adel Rezapour
Uutinen julkaistu: 21.09.2023

Mielenosoittajat muistivat viime viikonloppuna iranilaista Mahsa Aminia. Mielenosoitus järjestettiin Helsingissä eduskuntatalon edessä.

Mielenosoittajat halusivat ilmaista tukensa tasa-arvolle ja naisten oikeuksille ympäri maailman.

Iranin siveyspoliisi pidätti vuosi sitten Mahsa Aminin. Amini oli nuori kurdinainen. Amini kuoli sen jälkeen, kun poliisi oli hakannut häntä ja kohdellut häntä väkivaltaisesti. Poliisi kohteli naista väkivaltaisesti, koska tämän huivi oli puettu väärin.

Iranissa on ollut laajoja mielenosoituksia Mahsa Aminin kuoleman vuosipäivänä. Iranin viranomaiset kielsivät muistotilaisuuksien järjestämisen.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)