Maanjäristyksissä on kuollut yli 35 000 ihmistä

Teksti: Selkosanomat, lähteet HS, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 13.02.2023

Turkin ja Syyrian maanjäristyksissä on kuollut yli 35 000 ihmistä. Uhrien määrä voi vielä nousta.

Turkissa on kuolleita on 31 600. Syyriassa on kuolleita ainakin 4 500. Yhdistyneiden kansakuntien eli YK:n arvion mukaan kuolleita voi olla jopa 50 000.

Maanjäristys tapahtui Turkissa lähellä Syyrian rajaa viikko sitten maanantaina. Pelastustustyöntekijät etsivät edelleen ihmisiä maanjäristyksessä sortuneiden talojen raunioista. Raunioista ei kuitenkaan ehkä enää löydy elossa olevia ihmisiä.

Yhdistyneiden kansakuntien eli YK:n arvion mukaan kaksi miljoonaa ihmistä tarvitsee kiireellistä apua. Erityisen kiire on ruoka-avulla. Avustusjärjestöjen mukaan tilanne alueella on huono. Erityisesti lapset tarvitsevat kiireellistä apua, koska sää on kylmä.

Suomi on jo lähettänyt Turkkiin hätämajoitusta, kuten telttoja ja kamiinoita. Suomen Punainen Risti eli SPR lähettää Turkkiin peittoja, patjoja ja makuupusseja. SPR lähettää Turkkiin kolme rekka-autollista avustustarvikkeita. Ensimmäinen kuorma lähti matkaan viime perjantaina. SPR antaa lisäksi rahallista apua Turkkiin ja Syyriaan 300 000 euroa.

Maanjäristys tapahtui Turkin eteläosassa lähellä Syyrian rajaa viikko sitten maanantaina.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)