Luiz Inácio Lula da Silva voitti Brasilian presidentinvaalit

Teksti: Selkosanomat, lähde STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 01.11.2022

Brasilian presidentti vaihtuu. Luiz Inácio Lula da Silva voitti Brasilian presidentinvaalit.

Vaalien toinen kierros järjestettiin sunnuntaina.

Brasilian presidentinvalien voittaja on Luiz Inácio Lula da Silva. Hän on vasemmistolainen poliitikko. Luiz Inácio Lula da Silva toimi Brasilian presidenttinä myös vuosina 2003–2011. Lula on 77-vuotias.

Lula voitti kisassa Brasilian nykyisen presidentin Jair Bolsonaron.

Brasilian presidentinvaaalit olivat tasaiset. Lula sai 51 prosenttia äänistä.

Luiz Inácio Lula da Silva lupasi maanantaina, että hän on kaikkien brasilialaisten presidentti. Lula lupasi myös säästää Amazonin sademetsät hakkuilta. Bolsonaro antoi luvan hakata sademetsiä ja muuttaa niitä viljelymaaksi.

Brasilia on Etelä-Amerikan suurin maa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)