Hinnat ja korot nousivat

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet IL, Yle
Kuva: Lehtikuva / Mikko Stig
Uutinen julkaistu: 16.08.2023

Inflaatio eli hintojen nousu jatkuu. Hintojen nousu nopeutui kesällä. Myös asuntolainojen korot nousivat paljon.

Kuluttajahinnat nousivat heinäkuussa 6,5 prosenttia, jos hintoja vertaa viime vuoden heinäkuuhun. Inflaatiota nopeuttivat erityisesti asuntolainojen korkojen nousu ja sähkön hinnan nousu. Bensiinin ja suntojen hinnat laskivat viime vuoteen verrattuna.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist sanoo, että hinnat eivät ehkä enää nouse yhtä nopeasti.

Inflaatio tarkoittaa hintojen nousua. Suomalaisilla on käytössä paljon vähemmän rahaa kuin aiemmin, koska tavaroiden ja palveluiden hinnat ovat kallistuneet.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)