Korkeasaaressa syntyi kolme ahmanpentua

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Korkeasaari Zoo, HS
Kuva: Annika Sorjonen / Korkeasaari
Uutinen julkaistu: 24.04.2026

Korkeasaaren eläintarhaan Helsingissä on syntynyt kolme ahmanpentua. Ahmanpennut ovat harvinaisia eläintarhassa.

Korkeasaaren eläintarhassa syntyi maaliskuussa kolme ahmanpentua. Korkeasaareen syntyi yksi naaraspentu ja kaksi urosta. Pentujen emo on jo 12-vuotias.

Ahma saa pentuja eläintarhassa harvoin. Viimeksi ahma sai pentuja Korkeasaaressa 20 vuotta sitten.

Korkeasaaren mukaan pennut syntyivät valkoturkkisina. Ahmojen turkki muuttuu kuitenkin ruskeaksi.

Pennut viettävät ensimmäiset viikot suojassa sisätiloissa. Eläntenhoitajat seuraavat pentuja pesäkameralla. Pentujen emolle viedään ruokaa kerran päivässä.

Euroopan eläintarhoissa on 120 ahmaa. Ahma kuuluu Euroopan eläintarhajärjestön suojeluohjelmaan. Korkeasaaren pennut muuttavat aikuisina eläintarhaan, joka osallistuu ahmojen suojeluun.

Korkeasaaren ahmanpentujen emo Pinja on 12-vuotias. Pinja on ennätyksellisen iäkäs ensisynnyttäjä. Kuva: Annika Sorjonen / Korkeasaari

Yksi kommentti artikkeliin ”Korkeasaaressa syntyi kolme ahmanpentua”

  1. ”Ihanaa uutinen! Kolme ahmanpentua on todella harvinainen tapahtuma — 20 vuotta on pitkä aika. Toivottavasti pennut kasvavat terveinä ja auttavat ahmojen suojelutyötä Euroopassa.”

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)