Korkeasaaren karhut heräsivät talviunilta

Teksti: Petri Kiuttu, lähde STT
Kuva: Lehtikuva / Annika Sorjonen / Korkeasaari Zoo
Uutinen julkaistu: 14.03.2024

Korkeasaaren karhut ovat heränneet talviunilta. Karhut heräsivät talviunilta viime viikon lopussa. Karhujen unet olivat tällä kertaa lyhyet.

Korkeasaaren karhut nukkuivat tänä talvena lyhyet talviunet. 23- ja 18-vuotiaat naaraskarhut nukkuivat yhteensä kuusi viikkoa. Karhut heräsivät ensimmäisen kerran jo joulukuun alussa, mutta jatkoivat helmikuussa unia. Edellisenä talvena karhut nukkuivat yli kolme kuukautta.

– Emme tiedä, miksi karhut nukkuivat tänä talvena lyhyemmät talviunet. Karhut olivat koko talven hyvin väsyneitä. Annoimme niille talvella marjoja, kun ne heräsivät kesken talviunien. Karhut syövät marjoja syksyllä, kun ne tankkaavat talviunille. Annoimme karhuille keskitalvella myös lisää pesämateriaalia. Ne veivät kaiken talvipesään, kertoo Susan Nuurtila. Hän on Korkeasaaren eläintenhoitaja.

Karhut vaikuttavat nyt innostuneilta, kun aurinko paistaa pitkän ja pimeän talven jälkeen. Karhut ovat nälkäisiä, kun ne heräävät talviunilta. Aluksi karhut saavat kuitenkin ainoastaan kevyttä ravintoa.

2 kommenttia artikkeliin ”Korkeasaaren karhut heräsivät talviunilta”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)