Lämpötila laskee, kun tulee talvi. Ihmisen keho alkaa tottua kylmään ilmaan noin viikossa. Paras tapa valmistaa kehoa kylmään on olla ulkona myös silloin, kun on kylmä.
Ruskea rasva kehossa
Ihmisen kehossa on ruskeaa ja valkoista rasvaa. Ruskea rasva on ihmiselle hyödyllistä monella tavalla. Sitä on paljon verisuonten ympärillä. Ruskea rasva tuottaa lämpöä kehossa.
Ihminen saa kehoonsa enemmän ruskeaa rasvaa, jos hän viettää aikaa ulkona talvella. Kylmällä ilmalla ruskean rasvan määrä kasvaa kehossa. Sen ansiosta ihminen pysyy helpommin lämpimänä ja terveenä.
Pukeudu oikein
On tärkeää pukeutua niin, että kaikki kehon osat ovat suojassa kylmältä. Osa kehon osista on liikkeessä, kun ihminen esimerkiksi kävelee. Näissä kehon osissa kannattaa olla sopivasti vaatteita. Ei kuitenkaan niin paljon, että ihminen hikoilee.
Muut kehon osat voivat tarvita vielä lämpimämmät vaatteet. Esimerkiksi pyöräilyssä keskivartalo ja sääret pysyvät lämpiminä, koska ne ovat liikkeessä. Jalkoja, kämmeniä ja sormia täytyy kuitenkin suojella kylmältä hyvin.
– Kun kävelet, jalat liikkuvat aktiivisesti ja verenkierto on nopeaa. Kun pyöräilet, jalat pysyvät paikallaan, sanoo soveltavan fysiologian emeritusprofessori Hannu Rintamäki.
Niska on erityisen herkkä kylmälle. Sen takia kaulahuivi on tärkeä.
– Ulkoliikunta on aina hyvä asia. Ei ole väliä, onko ulkona kylmä vai lämmin, Rintamäki sanoo.
Lähde HS