Trampoliinitreenissä kuntoillaan hyppimällä trampoliinilla. Edessä on tuki, josta voi pitää kiinni tasapainon säilyttämiseksi.

Trampoliinitreenissä kuntoillaan hyppimällä trampoliinilla. Edessä on tuki, josta voi pitää kiinni tasapainon säilyttämiseksi.

Trampoliinitreeni on hauskaa!

Onko kuntoilu sinusta ikävää? Silloin ehkä innostut trampoliinitreeneistä.

Trampoliinitreeni on aika uusi kuntoilumuoto Suomessa. Siinä tehdään erilaisia liikkeitä trampoliinin päällä.

Treeniin sopiva trampoliini on erilainen kuin ne isot trampoliinit, joilla lapset pomppivat pihoilla. Nämä trampoliinit ovat matalia ja pieniä.

– Mutta yksi asia trampoliinitreenissä kyllä muistuttaa lasten hyppelyä trampoliinilla. Treenit ovat yhtä hauskoja, sanoo Harri Pitkänen. Hän vastaa ryhmäharjoittelusta Esport Bristol -yrityksessä Helsingissä.

Trampoliinitreeni liikuntasalissa on vähän kuin jumppaa trampoliinilla. Salin edessä on ohjaaja, joka näyttää ja kertoo, mitä pitää tehdä.

Trampoliinilla hypitään eri tavoilla, mutta vaativaa akrobatiaa treeni ei sisällä.

Trampoliinin edessä on tuki, josta voi pitää kiinni, jos tasapainoa on vaikea säilyttää.

– Tämä ei ole erityisen vaikeaa. Kukaan ei ole vielä pudonnut trampoliinilta, sanoo Pitkänen.

Sopii melkein kaikille

– Tämä kuntoilumuoto sopii melkein kaikille. Erityisesti se sopii niille, joiden mielestä kuntoilu on tylsää. Koska tämä on tosi kivaa ja lisäksi tehokasta, jatkaa hän.

Trampoliinitreeni harjoittaa kestävyyttä ja vahvistaa lihaksia. Jalkalihakset tietenkin vahvistuvat, mutta myös vatsalihakset saavat harjoitusta trampoliinitunnilla.

Hellävaraista nivelille

Trampoliinitreeni sopii nuorille ja vanhoille, naisille ja miehille. Vain raskaana olevat naiset eivät voi harjoitella trampoliinilla.

Se on hyvä kuntoilumuoto niille, jotka eivät ole hetkeen urheilleet. Se ei ole hirveän raskasta, mutta silti tehokasta. Se on myös hellävaraista polville ja muille nivelille, sillä hyppyalusta on pehmeä.

– Ehkä siksi monet vähän vanhemmat ihmiset ovat alkaneet käydä trampoliinitreeneissä, sanoo Harri Pitkänen.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste