Ratakelaaja Amanda Kotaja on Suomen suurimpia mitalitoivoja Tokiossa.

Tokion paralympialaiset alkavat

Tokion paralympialaiset alkavat tänään tiistaina. Kisoissa on mukana 16 suomalaista urheilijaa. Suomalaiset urheilijat ovat mukana seitsemässä lajissa.

Suomalaisia on Tokion paralympialaisissa vähemmän kuin aiemmissa suurkisoissa. Tästä huolimatta Suomella on kovat tavoitteet.

Suomen olympiakomitean vammaisurheilun lajivastaava Kimmo Mustonen kertoo Ylelle, että Suomen tavoite on seitsemän mitalia. Tavoite on erittäin kova. Suomen joukkueessa on kuitenkin useita urheilijoita, jotka voivat menestyä.

Ratakelauksen tunnetuin nimi on Leo-Pekka Tähti. Tähti on voittanut aiemmin viisi kertaa peräkkäin kultaa.

Naisten puolella Amanda Kotaja on suuri mitalisuosikki. Myös ratakelaajat Toni Piispanen ja Henry Manni ovat kovassa kisakunnossa.

Ratakelauksen lisäksi Suomella on mahdollisuus menestyä esimerkiksi keihäänheitossa. Marjaana Heikkinen osallistuu sunnuntaina keihäänheiton finaaliin eli loppukilpailuun.

Tokion paralympialaisiin osallistuu yli 4 400 urheilijaa eri puolilta maailmaa. Kisoissa on mukana 162 maata. Kesäparalympialaiset on järjestetty 16 kertaa.

Yle esittää Tokion paralympialaisia Yle TV2:ssa ja Yle Areenassa. Suorien lähetysten lisäksi TV2:ssa on joka päivä koostelähetys kisoista.

Paralympialaiset kestävät 13 päivää. Kisat päättyvät sunnuntaina 5. syyskuuta.

Lähde Yle

Kuvassa on osa Suomen paralympiajoukkueesta. Jere Forsberg (vasemmalla), Esa-Pekka Mattila, Antti Latikka, Henry Manni, Marjaana Heikkinen, Teppo Polvi, Leo Lähteenmäki, Aino Tapola ja Harri Sopanen. Urheilijat kuvattiin olympiakylässä Tokiossa 23. elokuuta. Suomen joukkueessa on kaikkiaan 16 urheilijaa.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste