Argentiinalainen Diego Maradona on kaikkien aikojen suurimpia jalkapalloilijoita. Vain brasilialainen Pelé on yhtä arvostettu.
Diego Armando Maradona eli huikean elämän, pelasi hienoa jalkapalloa ja joutui moniin vaikeuksiin. Maradona kuoli 25. marraskuuta. Hän oli 60-vuotias. Kuolinsyy oli sydänkohtaus. Maradonan sydän oli reistaillut jo pitkään. Yhtenä syynä pidetään Maradonan elämäntapoja. Hän käytti pitkään kokaiinia.

Maradona yhdessä lääkärinsä Leopoldo Luquen kanssa Argentiinan Buenos Airesissa. Maradona kuoli muutamia päiviä kuvan ottamisen jälkeen.
Synnynnäinen lahjakkuus
Maradona oli vuosikymmenet esillä värikkäiden puheidensa ja tempaustensa takia. Hän oli kuitenkin ennen kaikkea loistava jalkapalloilija, synnynnäinen lahjakkuus. Maradonan taidot kentällä olivat häikäiseviä.
Hän pelasi parhaat vuotensa seurajoukkueessa 1980-luvulla Napolissa. Jalkapallon MM-kisoista hän sai kultaa ja hopeaa. Monet muistavat vuoden 1986 MM-kisojen ottelun Englantia vastaan. Maradona teki ottelussa maalin kädellään. Sitä kutsutaan ”jumalan kädeksi”.
Köyhyydestä huipulle
Maradonan lapsuus oli rutiköyhä. Hän nousi Buenos Airesin slummista eli köyhien asuin- alueelta superrikkaiden seuraan. Maradona ei kuitenkaan koskaan unohtanut taustaansa. Maailman kuuluisin jalkapalloilija saattoi käyttäytyä typerästi ja joutua riitoihin. Hän kuitenkin muisti aina kiittää perhettään ja arvosti ihmisiä, jotka joutuivat selviämään vähällä.
Maradona nousi lähes jumalan asemaan Etelä-Italian Napolissa. Samalla hänen elämänsä alkoi suistua ensimmäistä kertaa raiteiltaan. Perhe sai väistyä, kun jalkapallon lisäksi mukaan tulivat huumeet.
Maradona lopetti uransa vuonna 1997. Hän valmensi sen jälkeen seurajoukkueita ja maajoukkueita. Hän valmensi vuonna 2008 myös Argentiinan maajoukkuetta MM-kisoissa. Valmennusura ei ollut erityisen menestyksekäs.
Jalkapallo oli Maradonan elämä. Maradona sanoi elämäkerrassaan, että hän löysi sisäisen rauhan ainoastaan jalkapallokentällä.
Lähteet HS, Aamulehti

Maradonan muistoalttari Italian Napolissa San Paolo -jalkapallo-
stadionin ulkopuolella.