Kuvassa on Sanna Sepponen, joka voitti Special Olympics -kisoissa tenniksestä hopeaa. Kisat järjestettiin Abu Dhabissa 14.–21. maaliskuuta.

Kuvassa on Sanna Sepponen, joka voitti Special Olympics -kisoissa tenniksestä hopeaa. Kisat järjestettiin Abu Dhabissa 14.–21. maaliskuuta.

Sisujengi mitalisateessa

Suomi sai peräti 47 mitalia Special Olympics -kisoissa.

Special Olympics on maailman suurin kehitysvammaisten urheilutapahtuma. Se järjestetään neljän vuoden välein. Tänä vuonna kisat järjesti Abu Dhabi, joka sijaitsee Arabiemiraateissa Persianlahden rannalla.

Kisoihin osallistui urheilijoita 190 maasta. Special Olympics -kisojen periaate on, että kaikilla on mahdollisuus kokea onnistumisia. Suomen joukkueessa oli 71 urheilijaa. Suomen joukkueen lempinimi on Sisujengi. Suomi  voitti 47 mitalia. Suomi sai 13 kultamitalia, 21 hopeamitalia ja 13 pronssimitalia.

Suomalaiset ratsastivat erittäin hyvin. Olli Aarnio sai ratsastuksessa kolme kultamitalia. Lotta Romsi voitti ratsastuksessa kaksi kultaa ja yhden hopean. Naisten koripallossa Suomi oli paras.

Muita voittajia olivat Joonas Rasinen ratsastuksessa, Nea Tilli kuulantyönnössä ja Johanna Koskinen keilailussa. Matti Heino sai kultaa judossa ja Roni Siivonen selkäuinnissa. Henri Marttinen voitti golfissa ja Ella Willgrén rytmisen voimistelun naru-osuuden.

– Haluan näyttää, että me kehitysvammaiset ihmiset pystymme ihan mihin vaan. Ketään ei saa syrjiä, sanoi Sanna Sepponen. Hän sai hopeaa tenniksessä.

Lähteet VAU ry, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste