Tammikuun puolivälissä Helsingissä pidettiin suuri urheilugaala. Gaalassa moni urheilija sai palkinnon. Hienoin palkinto on Vuoden urheilijan titteli, jonka sai jääkiekkoilija Aleksander Barkov. Vuoden urheilijan valitsee Urheilutoimittajain Liitto.
Aleksander Barkov pelaa ammattilaisena jääkiekkoa pohjoisamerikkalaisessa NHL-liigassa. Barkov on Florida Panthers -joukkueen kapteeni.
Barkov sai Urheilugaalassa myös Sykähdyttävin urheiluhetki -palkinnon. Sykähdyttävä hetki tarkoittaa, että tilanne on herättänyt voimakkaita tunteita. Barkovin joukkue Florida Panthers voitti NHL:n Stanley Cupin viime kaudella. Barkov on ensimmäinen suomalaispelaaja, joka on voittanut Stanley Cupin joukkueen kapteenina. Sykähdyttävin urheiluhetki oli se, kun Barkov nosti ilmaan suuren Stanley Cup -pokaalin.
Aleksander Barkov on 29-vuotias. Hänen vanhempansa ovat kotoisin Venäjältä, mutta Aleksander on syntynyt Tampereella. Nuorena hän pelasi jääkiekkoa Tampereen Tappara-seurassa.
Mustafe Muuse on vuoden esikuva
Toiselle sijalle Vuoden urheilijan äänestyksessä tuli jalkapallolija Lukas Hradecký. Hradecký on maalivahti ja kapteeni saksalaisessa Bayer Leverkusenissa. Viime kaudella Hradecký voitti joukkueensa kanssa Bundesliigan ja Saksan cupin.
Vuoden esikuvan palkinnon sai kestävyysjuoksija Mustafe Muuse. Muuse toivoi kiitospuheessaan, että tuemme ja autamme toisiamme. Hän toivoi myös, että kaikilla nuorilla on mahdollisuus urheilla.
