Brysselissä sattui tiistaina aamulla ja aamupäivällä useita räjähdyksiä lentokentällä ja metroasemilla. Räjähdykset ovat terroritekoja. Iskujen tekijäksi on ilmoittautunut äärijärjestö Isis. Iskujen tekijöitä etsitään.
Alustavien tietojen mukaan ainakin toinen lentokentän räjähdyksistä oli itsemurhaisku. Belgialaisen uutistoimiston mukaan lentokentällä ammuttiin ennen räjähdyksiä, samalla kuului arabiankielistä huutoa.
Brysselin kaikki suurimmat asemat on suljettu. Kaupungin joukkoliikenne on pysäytetty. Belgia on nostanut siihen kohdistuvan terroriuhkan korkeimmalle tasolle.
Belgian viranomaiset eivät ole julkistaneet iskuissa kuolleiden uhrien kansallisuuksia. Suomen Belgian-edustuston mukaan Belgiassa asuu 4 000 suomalaista.
Useat eurooppalaiset kaupungit ovat nostaneet turvatasoaan. Turvatoimia on kiristetty Lontoossa, Pariisissa ja Frankfurtissa. Lentokenttien valvontaa on lisätty myös Suomessa. Lentoliikenne Helsingistä Brysseliin on keskeytetty toistaiseksi. Ulkoministeriö kehottaa Brysselissä olevia suomalaisia välttämään julkisia paikkoja.
Euroopan maiden EU:n johtajat sekä useat maailman johtajat ovat tuominneet ankarasti Brysselin terrori-iskut. Myös Venäjän presidentti Vladimir Putin on tuominnut iskut ja ilmaissut osanottonsa. Presidentti Sauli Niinistö sanoo Suomen tuomitsevan terrorismin yksiselitteisesti.
– Olemme taas joutuneet todistamaan, kuinka terroristit iskevät keskelle Eurooppaa. Iskut Brysseliin ovat jatkumoa Pariisissa viime syksynä sattuneille terroriteoille. Ne ovat jatkumoa myös Istanbulin viime lauantain itsemurhaiskulle. Puhumattakaan siitä kauhusta, jota terrorijärjestö Isis levittää Syyriassa ja Irakissa, Niinistö toteaa tiedotteessaan.
(Päivitetty 23.4.2016.)
Lähde STT
