Koronavirus näyttää vähän kruunulta.

Koronavirus näyttää vähän kruunulta. Koronavirus on saanut nimensä latinan kielen sanasta corona, joka tarkoittaa kruunua.

Sanastoa koronaviruksesta: Koronavirus ja koronavirustaudin leviäminen

Koko maailmassa leviää uusi koronavirus, joka aiheuttaa vakavan taudin joillekin ihmisille. Selkosanomat selittää yleisiä sanoja ja käsitteitä, jotka liittyvät koronavirukseen.

Virukset 

Virukset ovat taudinaiheuttajia. Ne voivat aiheuttaa taudin, jos ne pääsevät ihmisen elimistöön. Virukset ovat niin pieniä, että ne voi nähdä vain mikroskoopilla. Virus tarvitsee elävän solun, jossa se voi lisääntyä. Virus tunkeutuu solun sisälle ja alkaa lisääntyä siellä.

Rokote ja vastustuskyky 

Virustauteja ei voi yleensä hoitaa lääkkeillä. Moniin viruksiin on kuitenkin olemassa rokote. Rokote antaa ihmiselle vastustuskyvyn tiettyä tautia vastaan. Vastustuskyky tarkoittaa, että ihminen ei sairastu tautiin, jota vastaan hän on saanut rokotteen. Vastustuskykyä sanotaan myös immuniteetiksi. Ihminen saa vastustuskyvyn usein myös silloin, jos hän on sairastanut taudin. 

Tutkijat kehittävät rokotetta koronavirukseen. Vielä ei tiedetä, milloin koronavirusrokote on valmis. 

Uusi koronavirus eli SARS-CoV-2-koronavirus 

Uusi koronavirus löydettiin Kiinassa joulukuussa 2019, kun monia ihmisiä sairastui keuhkokuumeeseen. Uusi koronavirus sai nimen SARS-CoV-2.  

Koronaviruksia on monia. Yleensä ne aiheuttavat lievän flunssan tai ripulin. Joskus koronavirukset aiheuttavat vakavan taudin. Vaaralliset koronavirukset ovat levinneet ihmisiin eläimistä. SARS-CoV-2-virus on toinen vakava SARS-koronavirus maailmassa. 

COVID19-tauti eli koronavirustauti 

Uusi koronavirus aiheuttaa taudin nimeltä COVID-19. Lyhenne tulee englannin kielen sanoista coronavirus ja disease. Suomeksi sanat tarkoittavat koronavirus ja tauti. Numero 19 tarkoittaa vuotta 2019, jolloin tauti löydettiin. 

Koronavirustaudin lieviä oireita ovat 

  • kuume 
  • lihassärky 
  • yskä 
  • väsymys 
  • vatsan oireet. 

Koronavirustaudin vakavia oireita ovat 

  • hengenahdistus 
  • hyvin korkea kuume 
  • yleisen voinnin huononeminen. 

Koronavirustaudin oireena voi olla myös maku- ja hajuaistin häiriöitä. Usein taudin oireet ovat lieviä, mutta joillakin ihmisillä tauti on vakava. Joskus tauti johtaa jopa kuolemaan.

Tehohoito 

Tehohoidossa potilaan tärkeimpiä elintoimintoja pidetään yllä laitteiden avulla. Tärkeitä elintoimintoja ovat esimerkiksi hengitys ja verenkierto. Teho-osastolla lääkäri ja sairaanhoitaja tarkkailevat potilaan vointia jatkuvasti. 

Jotkut koronavirustautiin sairastuneet tarvitsevat tehohoitoa. He tarvitsevat hengityskoneen eli laitteen, jonka avulla he hengittävät. Suurin osa sairastuneista ei joudu tehohoitoon. 

Infektiotauti eli tartuntatauti 

Infektiotauti tarkoittaa tartuntatautia. Tartuntatauti voi levitä ihmisestä toiseeneli monet ihmiset sairastuvat tautiin. Tartuntatauteja kutsuttiin ennen myös kulkutaudeiksi. 

Hengitystieinfektio 

Hengitystieinfektiossa virus tai bakteeri pääsee ihmisen hengityselimiin kuten keuhkoihin. Infektio eli tartunta aiheuttaa tulehduksen elimistössä. Hengitystieinfektion oireita ovat esimerkiksi yskä, nuha, kurkkukipu ja kuume.  

Uusi koronavirus aiheuttaa hengitystieinfektion.  

Pisaratartunta 

Tartuntataudit leviävät monella eri tavalla. Jotkin tartuntataudit tarttuvat muihin ihmisiin, kun sairastunut ihminen yskii tai aivastaa. Samalla ilmaan ja pinnoille lentää pieniä pisaroita. Pisaroissa on viruksia ja bakteereja, jotka aiheuttavat taudin. Tätä kutsutaan pisaratartunnaksi. 

Myös koronavirus leviää pisaratartuntana. Siksi sinun täytyy yskiä nenäliinaan tai hihaan ja pestä kädet huolellisesti. Näin ilmaan ja pinnoille leviää vähemmän pisaroita, joista virus voi tarttua muihin ihmisiin. 

Epidemia ja pandemia 

Epidemiasta puhutaan, kun tarttuva tauti leviää maan tai maanosan sisällä, esimerkiksi Suomessa tai Euroopassa.

Pandemia tarkoittaa, että tarttuva tauti on levinnyt koko maailmaan. Koronavirus on levinnyt nyt kaikkiin maanosiin: Aasiaan, Eurooppaan, Pohjois-Amerikkaan, Etelä-Amerikkaan, Australiaan ja Afrikkaan.  Maailman terveysjärjestö WHO julisti koronaviruksen pandemiaksi 11. maaliskuuta 2020.

Lue myös muut sanaselitykset koronaviruksesta:

 

Mitä mieltä olit jutusta?


6 kommenttia uutiseen “Sanastoa koronaviruksesta: Koronavirus ja koronavirustaudin leviäminen”

  1. Baloch

    Arvostan kovaa työtäsi. Se on arvokasta ja tärkeää ja hyödyllistä.monin kiitoksin.

  2. salem

    hieno

  3. Zohreh Aghaz

    se oli hyvä .Minä opin virosta korona ja sain paljon tidosta.

  4. Coco

    kiitos tiedosta, oli hyödyllistä.

  5. Shahram Amanati

    kiitos tiedosta,

  6. Faleeha ,AL-shammari

    Corona-virus ei ole mennyt, ja ihmiset ovat huolissaan tulevista päivist

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste