Vaikea vatsatauti vaivaa ruotsinlaivoilla

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 08.06.2016

Sitkeä vatsatauti vaivaa Tallink Silja -varustamon laivoja. Norovirus on piinannut Silja Symphony -alusta jo reilut kaksi viikkoa.

Sairaustapauksia on todettu nyt myös Silja Serenade a-luksella. Molemmat laivat kulkevat Helsingin ja Tukholman välillä.

Silja Symphonylla on sairastunut vatsatautiin yli 200 ihmistä. Alus on siivottu kertaalleen, mutta ihmiset ovat sairastuneet laivalla myös siivouksen jälkeen.

Tallink Silja ei vedä laivoja pois liikenteestä. Laivat siivotaan ja desinfioidaan perusteellisesti satamassa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen eli THL:n mukaan norovirus on sitkeä vatsatauti, joka kestää lämpöä ja kylmää ilmaa. Virus leviää nopeasti suljetuissa tiloissa. Norovirus tarttuu yleensä ensin ulosteesta käsiin ja sitten suuhun. Norovirus saattaa tarttua myös pilaantuneen ruuan kautta.

Käsienpesu on erityisen tärkeää kesäaikaan ja lämpimällä ilmalla aina vessassa käynnin jälkeen.

Lähteet Yle, Metro

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste