Uusia keinoja koronan hidastamiseen

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 16.03.2020

Hallitus kertoi maanantaina uusista keinoista, jotka hidastavat koronviruksen leviämistä. Koulut keskeyttävät lähiopetuksen. Yli 70-vuotiaita kehotetaan välttämään suoraa kontaktia muihin ihmisiin. Hallitus ottaa käyttöön valmiuslait, joiden avulla hallitus saa enemmän valtaa kuin normaaleissa oloissa.

Ensi keskiviikosta lähtien Suomea hallitaan tavalla, jota ei ole koskaan ennen tehty. Hallitus ottaa käyttöön valmiuslain. Valmiuslaki voidaan ottaa käyttöön, jos suomalaisia uhkaa esimerkiksi tartuntatauti. Nyt hallitus ja muut puolueet ajattelevat, että koronavirus on sellainen uhka.

Valmiuslaki antaa hallitukselle esimerkiksi vallan sulkea koulut. Ja niin hallitus tekeekin. Keskiviikosta lähtien oppilaat saavat vain etäopetusta. Päiväkodit pidetään toistaiseksi auki.

Lista hallituksen uusista keinoista on pitkä. Vierailut vanhusten ja muiden riskiryhmien palveluasunnoissa kielletään. Museot, teatterit, kirjastot ja harrastustilat suljetaan.

Hallitus päätti, että julkisesti saa kokoontua korkeintaan 10 henkilön ryhmissä

Suomen rajat suljetaan pian.

Myös presidentti Sauli Niinistö vetosi suomalaisiin.

– Me tarvitsemme toisiamme.

Niinistön mielestä on tärkeää tukea heitä, joiden työ on asiakkaiden palvelu. Heitä ovat esimerkiksi terveydenhuollon ja kauppojen henkilökunnat.

Lähteet STT, Yle, Helsingin Sanomat

Kuuntele juttu

6 kommenttia artikkeliin ”Uusia keinoja koronan hidastamiseen”

  1. Tämä päätös oli hyvä, ja se oli loistava idea maan ja kansalaisten turvallisuudelle: Herrani suojaa maan presidenttiä ja toivotan teille terveyttä ja hyvinvointia kaikille.

    Vastaa
  2. Yli 70- vuotiaita kehotetaan välttämään
    joiden avulla hallitus saa enemmän valtaa kuin normaaleissa oloissa

    Vastaa
  3. Hallitus sanoi että ensi keskiviikosta Suomen hallitan tavalla jota ei ole ennen Suomessa.
    Jos sinä olet 70-vuotta täytty että et menne uloka ja et voit puhu ihmiset kanssa , koska on vaarallista ja nyt on vaarallista koska on korona virus ja mme taymme istu kotona .

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste