Uudet säännöt suojaavat koronatartunnoilta

Suomessa otetaan käyttöön uudet säännöt eli valmiuslaki, jotta voimme suojautua koronavirukselta.
Säännöt vaikuttavat meidän jokaisen elämään 13. huhtikuuta saakka.
Koulut, yliopistot ja kansalaisopistot suljetaan.
Erityisopetuksen oppilaat saavat mennä kouluun,
mutta muut opiskelevat kotona.
Vanhusten ja vammaisten ihmisten työ- ja päivätoiminnat suljetaan.
Yli kymmenen ihmisen kokoontumiset kielletään,
ja jokaisen täytyy pitää etäisyys toisiin ihmisiin.
Palvelutaloissa ja sairaaloissa ei saa vierailla.
Yli 70-vuotiaiden ihmisten on pysyttävä mieluiten kotona.
Ihmiset eivät saa matkustaa Suomesta pois ja Suomeen.
Monet junat ja linja-autot eivät kulje.
Tilanne voi huolestuttaa ja herättää kysymyksiä.
Presidentti Sauli Niinistö muistutti, että nyt me kaikki tarvitsemme ja voimme auttaa toisiamme.
Me voimme käydä esimerkiksi kaupassa vanhusten puolesta.

Lähde: Selkosanomat, Markku Juusola
Toimitus: Maija Ylätupa
Valokuvat: Lehtikuva
Symbolikuvat: Papunetin kuvapankki, muokkaus: Papunet