Keväällä ja pääsiäisenä monet turistit matkustavat Lappiin hiihtämään. Nyt Lapissa on kuitenkin hiljaista ja tyhjää koronaviruksen takia.
Koronavirus tarttuu helposti, joten ravintolat ja hotellit ovat menneet kiinni. Myös Suomen rajat ovat kiinni.
Lapin yrittäjillä on todella vaikeaa. Erityisen vaikeaa on yrityksillä, jotka myyvät tuotteita ja palveluja turisteille. Ravintolat, kaupat, huoltoasemat ja kuljetusliikkeet ovat menettäneet asiakkaita.
Tutkimus osoittaa, että monta sataa yritystä saattaa mennä konkurssiin. Yrittäjät tarvitsevat tukea läheisiltään, jotta he selviävät vaikeasta ajasta. Yrittäjät voivat myös saada rahaa valtiolta.
Melkein 40 prosenttia yrittäjistä kuitenkin uskoo, että kaikki järjestyy. Kun kriisi on ohi ja koronavirus ei enää leviä, heillä menee ehkä paremmin.
Lähde Lapin Kansa
