Oululaiset pitävät kärkkäreistä

Teksti: Markku Juusola, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 12.10.2021

Käristemakkara eli kärkkäri on oululaisten suosikki, kun he menevät grillikioskille.

Grillikioskit myyvät paljon paikallisia suosikkiruokia. Lappeenrannassa syödään vetyjä ja atomeja. Ne ovat lihapiirakoita. Tamperelaiset syövät uskollisesti mustaamakkaraa. Ja oululaisten herkku on kärkkäri eli käristemakkara.

Kärkkäri täyttää tänä vuonna 65 vuotta, kertoo Ylen uutinen. Oulussa mietitään jopa sitä, että kärkkäri voi olla osa kulttuuripääkaupunkivuotta. Oulu on Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 2026.

Oululainen makkaratehdas Kotivara valmistaa kärkkärit. Kärkkärin sisällä on ryynejä, lihaa ja mausteseos, joka on salainen. Kärkkärit paistetaan rautapannussa runsaan rasvan kera.

Kymmenen vuotta sitten Kotivara aikoi lopettaa kärkkärien valmistuksen. Oululaiset nousivat kuitenkin vastarintaan. He keräsivät nimiä vetoomukseen kärkkärin puolesta. Sen ansiosta Kotivara perui aikeensa, ja kärkkäreitä saa edelleen.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)