Menossa on erikoinen kesä

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 08.07.2016

Sää on vaihdellut viime viikkoina erikoisilla tavoilla. Etelässä on kylmää, pohjoisessa kuumaa ja ukkosia. Luvassa on vielä tulviakin.

Viime viikkoina suomalaiset ovat ihmetelleet erikoisia sääilmiöitä. Kesän lämpöennätys 28,8 astetta saavutettiin pohjoisessa Kuusamossa. Pohjoisessa oli myös rajuja ukkosia. Tiistaina 5. heinäkuuta salama iski yli 20 000 kertaa.

Viime viikolla moni paikkakunta sai muutamassa päivässä yhtä paljon vettä kuin normaalisti sataa koko heinäkuussa.

Pohjanmaan joet saattavat tulvia yli äyräiden runsaiden sateiden takia. Yleensä joet tulvivat vain keväällä, mutta heinäkuun alussa on satanut erittäin paljon.

Sateinen ja viileä sää vähentää sinilevien määrää järvissä. Järvien lämpötila on nyt 1‑3 astetta tavallista viileämpi. Sinilevät viihtyvät lämpimissä vesissä.

Lämmin alkukesä ja sen jälkeen alkanut sadekausi näkyvät myös metsissä. Etelä- ja Keski-Suomessa voi poimia yhtä aikaa sieniä ja marjoja. Sieniä on sateiden takia ja mustikoita lämmön takia.

Metsässä ei ole yksinäistä, jos pitää hyttysistä. Hyttysiä on tänä kesänä erittäin paljon. Alkukesän lämmin ja kostea sää takaavat sen.

Hyttysiä syntyi Pohjanmaan ja Kainuun soilla ainakin 20 000 miljardia yksilöä. Pelkästään tuolla alueella syntyi siis 3000 hyttystä jokaista maapallon ihmistä kohti. Laskelman on tehnyt hyönteistutkija Reima Leinonen, jota Yle haastatteli.

Lähteet STT, Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)