Korjauskelvoton elektroniikka on Vuoden turhake

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 18.12.2019

Korjauskelvoton elektroniikka on Vuoden turhake. Aikakauslehti Suomen Luonto valitsee joka vuosi turhan tavaran tai laitteen.

Lehden lukijat tekevät valinnan.

Tämän vuoden turhake on lyhytikäinen elektroniikka, jota ei voi korjata.

– Haluamme kiinnittää huomion tällä valinnalla siihen, että monien elektronisten laitteiden käyttöikä on todella lyhyt. Tämä koskee sekä valmistajia että kuluttajia, sanoo Suomen Luonnon päätoimittaja Heikki Vasamies.

Älypuhelinta käytetään keskimäärin kaksi tai kolme vuotta. Lyhyt käyttöikä johtuu osittain siitä, että ihmiset haluavat päivittää puhelimensa uuteen malliin. Laitteita ei kuitenkaan valmistetaa kestäviksi, eikä niiden korjaaminen ole halpaa.

EU valmistelee parhaillaan lakia, jonka mukaan vuoteen 2021 mennessä kaikki sähkölaitteet pitää voida korjata. Laki koskee jo valaisimia ja tiskikoneita. Korjauskelvoton elektroniikka on jo 20. turhake. Viime vuoden turhake oli pikamuoti.

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste