Ilmoitus äänioikeudesta kertoo äänestyspaikan ja -ajan

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 15.03.2017

Postissa tulee lähiviikkoina ilmoitus äänioikeudesta. Sen saavat kaikki, joilla on äänioikeus kuntavaaleissa.

Kuntavaaleissa saavat äänestää kaikki Suomen kansalaiset, jotka ovat täyttäneet 18 vuotta.

Jos muun maan kansalainen on asunut Suomessa kaksi vuotta, myös hän saa äänestää. Maahanmuuttaja saa siis äänestää kotikunnassaan, jos hän on asunut Suomessa kaksi vuotta.

Ilmoitus äänioikeudesta -kirje kannattaa lukea tarkkaan. Se kertoo, mihin pitää mennä, jos aikoo äänestää vaalipäivänä 9. huhtikuuta.

Se kertoo myös, missä voi äänestää ennakkoon. Ennakkoäänestys alkaa 29. maaliskuuta ja päättyy 4. huhtikuuta.

Lähde Oikeusministeriö

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)