Huono hoito hoivakodeissa huolestuttaa

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 31.01.2019

Yksityisten hoivakotien huono toiminta on herättänyt huolta. Viranomaiset sulkivat yhden vanhusten hoivakodin epäkohtien ja laiminlyöntien takia.

Viranomaiset keskeyttivät viime viikolla hoivakodin toiminnan Kristiinankaupungissa. Viranomaiset epäilevät, että yksi ihminen on kuollut hoivakodissa hoitovirheen takia. Hoivakodissa oli liian vähän työntekijöitä. Työtä ei johdettu eikä valvottu kunnolla.

Kyseessä on yksityinen hoivakoti, jonka omistaa Esperi Care -yhtiö. Hoivakodissa asuu vanhuksia ja muistisairaita ihmisiä. Nyt Kristiinankaupungin kunta on ottanut hoivakodin asukkaat vastuulleen.

Ongelmia muissakin yrityksisssä Hoitoalan ammattiliitot Tehy ja JHL sanovat, että ongelma on yleinen nimenomaan yksityisissä hoivakodeissa. Ammattiliitot väittävät, että yrityksillä on liian vähän työntekijöitä hoivakodeissa.

­–Yksityisissä hoivakodeissa on vähemmän työntekijöitä kuin kuntien hoivakodeissa. Näin sanoo Tehy-liiton lakimies Vappu Okkeri STT:lle. Esperi Care lupaa nyt, että se palkkaa lisää työntekijöitä.

Lähde STT

 

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste