Venäjän tilanne on vaikea

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Laura Oja
Uutinen julkaistu: 21.10.2022

Suomen ja Venäjän välinen raja sulkeutui syyskuun lopussa. Venäläiset turistit eivät enää pääse Suomeen.

Venäläiset saavat matkustaa Suomeen ainoastaan erityisestä syystä. Erityinen syy on esimerkiksi työ-, opiskelupaikka tai perhe Suomessa. Venäläiset eivät pääse Suomeen, jos matkan tarkoitus on lomailu tai matkustaminen Suomen kautta muihin maihin.

Päätös kieltää turistiviisumien myöntäminen on oikea, mutta vaikea. On helppoa perustella, että turismi kielletään.

Turistiviisumi on ehkä mahdollistanut venäläisten pakenemisen maasta. Nyt sotimisesta kieltäytyjät eivät pääse pakenemaan.

Venäjän presidentti Vladimir Putin on johtanut maansa vaikeaan tilanteeseen. Putin käy Ukrainassa raakaa sotaa. Putin on myös sanonut, että Venäjä käy sotaa koko länttä vastaan. Tällä Putin tarkoittaa etenkin puolustusliitto Natoa.

Venäläinen poliitikko ja Putinin vastustaja Aleksej Navalnyi on sanonut, että länsimaiden pitäisi miettiä myös sitä, mitä Venäjällä tapahtuu Putinin vallan jälkeen.

Toivotan kaikille lukijoillemme koko toimituksen puolesta kaunista loppusyksyä, vaikka maailmantilanne on synkkä!

Kirjoittaja on Selkosanomien ja Lätta bladetin päätoimittaja.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)