Ukrainaa täytyy tukea

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Laura Oja
Uutinen julkaistu: 17.02.2023

Ukrainan sota on jatkunut pian vuoden. Ukraina taistelee itsenäisyytensä ja demokratian puolesta. Siksi Ukrainan pitää voittaa sota Venäjää vastaan.

Meidän pitää myös ajatella, että rauha on mahdollinen. Ukrainan sota loppuu jonakin päivänä. Rauhan pitää kuitenkin olla oikeudenmukainen.

Venäjän perustelut sodalle ovat vääriä. Venäjällä ei ole oikeutta hyökätä toiseen valtioon, alkaa tuhota sitä ja tappaa siviilejä.

Vladimir Putin on ollut Venäjän presidentti jo yli 20 vuotta. Hän on vähitellen hankkinut yksinvaltiaan aseman. Putin on esimerkiksi estänyt poliittisten vastustajien toiminnan.

Myöskään tiedotusvälineet, järjestöt tai kansalaiset eivät enää pysty turvallisesti kertomaan mielipidettään tai toimimaan Venäjällä.

Maassa, jossa on demokratia, ihmiset saavat äänestää vapaissa vaaleissa ja sanoa oman mielipiteensä. Tästä syystä meidän kaikkien pitää tukea Ukrainaa.

Kirjoittaja on Selkosanomien ja Lätta bladetin päätoimittaja.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)