Suomen talous huolestuttaa

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Laura Oja
Uutinen julkaistu: 15.03.2024

Suomi velkaantuu kovaa vauhtia. Valtion tilanne on huono. Samaan aikaan monet yritykset irtisanovat työntekijöitään.

Valtion talous huolestuttaa. Suomella on liikaa velkaa. Valtiovarainministeriön talouden asiantuntijat sanovat, että hallituksen toimet eivät pysäytä velkaantumista.

Valtiovaranministeri Riikka Purra sanoo, että hallitus kertoo uusista säästöistä vielä kevään aikana. Hallitus kokoontuu pian kehysriiheen. Kehysriihi on neuvottelu, jossa hallitus päättää julkisen talouden menoista ja säästöistä.

Hallitus ei ole halunnut kiristää veroja. Säästöjä on tehty ainoastaan leikkaamalla menoja. Valitettavasti säästöt kohdistuvat kipeimmin kaikista köyhimpiin ihmisiin. Myös työttömyys on kasvanut.

Elina Pylkkänen työ- ja elinkeinoministeriöstä uskoo, että tilanne parantuu. Työpaikkojen määrä kasvaa tänä vuonna. Suomessa on kuitenkin myös työvoimapula monilla aloilla. Pylkkänen sanoo, että siihenkin on monia ratkaisuja.

Kirjoittaja on Selkosanomien ja Lätta bladetin päätoimittaja.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)