Rasismia ei saa hyväksyä

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Adel Rezapour
Uutinen julkaistu: 22.09.2023

Rasismi ja vihapuhe ovat suomalaisen yhteiskunnan suurimpia uhkia. Erityisen huolestuttava asia on, jos näitä keinoja käytetään politiikassa.

Suomessa on keskusteltu kesästä lähtien paljon rasismista. Keskustelu alkoi Suomen uuden hallituksen ministerien puheiden ja kirjoitusten takia. Rasistiset mielipiteet ja kirjoitukset loukkasivat monia suomalaisia.

Loukkaukset olivat niin vakavia, että jotain oli tehtävä. Pääministeri Petteri Orpo perusti yhdenvertaisuustyöryhmän.

Samalla pääministeri Orpo vakuutti, että koko hallitus kunnioittaa yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa.

Yhdenvertaisuusvaltuutettu Kristina Stenman on huolissaan siitä, että Suomessa puhutaan maahanmuuttajista loukkaavasti. Tämä herättää pelkoa.

Suurin uhka on, että rasismista ja vihapuheesta tulee yleisesti hyväksyttyjä keinoja.

Hallituksen ja ministerien pitää nyt ottaa selkeä kanta asiaan. Suora irtisanoutuminen rasismista on ainoa oikea keino hoitaa asia.

Kirjoittaja on Selkosanomien ja Lätta bladetin päätoimittaja.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)