Pitkiä lakkoja Suomessa

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Laura Oja
Uutinen julkaistu: 19.04.2024

Suomessa on ollut paljon lakkoja tänä talvena. Lakot ovat olleet pitkiä ja ne ovat vaikuttaneet monien elämään.

Ammattiliitot ja hallitus ovat riidelleet paljon tänä talvena. Hallitus haluaa muuttaa suomalaista työelämää. Työntekijäjärjestöt näkevät, että uudistukset heikentävät työntekijän asemaa työelämässä. Hallitus haluaa jopa kieltää osan lakoista.

Kumpikaan osapuoli ei halua antaa periksi. Riita jatkuu. Tilanne ei ole hyvä kenenkään kannalta.

Suomen valtion taloudessa on jo ennalta suuria ongelmia. Lakot vain pahentavat tilannetta.

Molemmat osapuolet ovat asiassa ainakin osittain oikeassa. Työelämä kaipaa uudistuksia. Suomen pitää pärjätä kansainvälisessä kilpailussa. Oikeudenmukaista työelämän mallia ei kuitenkaan saa tuhota.

Olisi erittäin tärkeää, että ammattiliitot ja hallitus pystyvät sopimaan asioista. Riita voi olla joskus tarpeen, mutta riidan täytyy myös loppua. Sopimiseen tarvitaan luottamusta riidan osapuolien välillä.

Mukavaa kevättä!

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)