Britannian ero EU:sta eli brexit herätti kesällä pelkoa suomalaisissa. Yksi pelko oli brexitin vaikutus Suomen talouteen. Miten Suomen heikon talouskasvun käy, jos Britannia syöksyy taloudelliseen taantumaan?
Nyt vaikuttaa siltä, että brexit ei ole kaatanut Suomen taloutta. Se on kyllä heikentänyt Suomen vientiä jonkin verran. Vaikutus ei kuitenkaan ole ollut niin raju, kuin kesällä pelättiin. Suomalaiset suhtautuvat nyt taloustilanteeseen varovaisen toiveikkaasti.
Toiveikkuudella ja luottamuksella on yllättävä vaikutus taloudelliseen tilanteeseen. Kun kansalaiset ovat luottavaisia, he ostavat tavaroita ja palveluita. Silloin kotimaiset markkinat pysyvät käynnissä. Jos kansalaiset alkavat pelätä taloustaantumaa ja säästää rahaa, markkinat hyytyvät.
Kotimarkkinoiden lisäksi olisi syytä saada vienti ulkomaille vetämään. Suomalaiset tavarat ja palvelut ovat hyviä. Miksi ne eivät mene kaupaksi ulkomailla?
Suomen suuri ongelma on työttömyys ja työttömien ihmisten määrä. Vakava asia on varsinkin pitkäaikainen työttömyys. Monien on vaikea vuoden työttömyyden jälkeen enää löytää työtä. Kummallista kyllä, Suomessa on samaan aikaan suuri määrä työttömiä ja entistä enemmän vapaita työpaikkoja.
Työelämän asiantuntijat arvelevat, että työttömillä ei ole osaamista niiltä aloilta, joilla on vapaita työpaikkoja.
Jos vienti saadaan kuntoon ja työttömyys pienenemään, Suomi alkaa nousta taloudellisesta ahdingosta.